Wiosenny egzamin z LDM

sobota, 25 lutego 2017 r.

Koledzy piszący w komentarzach sygnalizują, że wiosenny egzamin z LDM planowany jest na 22 kwietnia 2017 r. na 11.00. Wiadomość jest na razie nieoficjalna. Na stronie CEM nie widać jeszcze terminu. Egzamin zostanie przygotowany przez prof. Bogdana Solnicę, który zastąpił prof. Macieja Szmitkowskiego na stanowisku Konsultanta Krajowego.

Ciekawe, jak nowy KK podejdzie do problemu pytań testowych? Zobaczymy, czy zmieni się wykaz źródeł do egzaminu. Jak zmieni się stopień trudności? Prof. Solnica, jako jedyny z grona profesorskiego, pisał na tym forum, odpowiadając na różne kwestie.

Niezależnie od tych zmian, warto zauważyć, że pojawia się szansa na usunięcie dawno powstałej niesprawiedliwości. Lekarz przystępujący do PES z Diagnostyki Laboratoryjnej po raz pierwszy, drugi lub trzeci nie wnosi żadnej opłaty za egzamin. Diagnosta laboratoryjny przystępujący do tego samego egzaminu, nazwanego PES z LDM (te same testy, ta sama komisja itd.) płaci obecnie 450 zł. Różnica, o której dyskutowaliśmy już dawno na tym forum, wynika z zapisów ustawy o diagnostyce laboratoryjnej (Ustawa). Tak się składa, że 22 lutego 2017 r. Minister Zdrowia wydał zarządzenie w sprawie powołania Zespołu do spraw opracowania projektu ustawy o zmianie ustawy o diagnostyce laboratoryjnej. Powstaje okazja do usunięcia tej oczywistej nierówności. Jednak mam spore wątpliwości, czy kogokolwiek to zainteresuje.

246 komentarzy:

  1. no niestety to zamieszanie wokol zmiany konsultanta budzi wsrod nas zdjacych na wiosne kolejne niepokoje;
    nie bylo by zbyt fajnie dowiedziec sie teraz ze zmienia sie literatura; co do pytan... nie powiem, bo tez zastanawiamy sie jak podejdzie do tego prof. solnica

    OdpowiedzUsuń
  2. Spokojnie, zdacie będzie super, nie zdacie trudno, tytul specjalisty niewiele zmieni w waszym życiu zawodowym! Dostaniecie jakies marne grosze , i staniecie sie za drodzy dla pracodawcy! Pracę dostaja tañsi, bez specjalizacji! Nikomu nie zależy na podnoszeniu kwalifikacji i dokształcaniu oprócz nas samych! Spójrzcie na stronie kidla czy jest jakas oferta dla specjalisty? Nie ma ! Więc spokojnie, bez stresu podchodżcie do tego egzaminu.oprócz specjalizacji jest normalne życie, i to jest wazniejsze. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiscie zgadzam sie z tym, z wyjątkiem małym "ale" , ale my za ten egz placimy kupe kasy, i jesli place raz czy dwa to jeszcze zagryzam zęby, ale znam osoby bez szcescia, naprawde mądre i posiadające wiedze a mimo to za kazdym razem brakuje im do zdania 2-3pkt, i kazde kolejne podescie to dodatkowy koszt no ile mozna placic?! a taki lekarzyna podchodzi sobie za free tylko dlatgeo ze ma w paierach lekarz a nie diagnosta, rece mi opadają jak widze jak jestesmy my doagnosci traktowani na naszym wlasnym gruncie :(

      Usuń
  3. Dokładnie nie dajmy się zwariować!! Robimy to tak naprawdę tylko dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cześć wszystkim. Odbiegnę trochę od tematu ale zmagam się od jakiegoś czasu ze sporym problemem. Mianowicie orientujecie się gdzie można znaleźć literaturę wymaganą do egzaminu z innych specjalności diagnostyczych? Chodzi mi głównie o laboratoryjną immunologię medyczną i laboratoryjną toksykologię medycznę. Przeszukuje internet i na nic się nie natknąłem. Proszę o informację. Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Generalnie chyba to już niewielu zainteresuje, większość się poddała z moich obserwacji w zawodzie pozostaje wąskie grono entuzjastów, spora część która marzy aby dotrwać do upragnionej emerytury zgorzkniałych i przeklinających dzień w którym wybrali ten zawód oraz trochę młodzieży, której opowiedziano piękną bajeczkę podpartą serialami w tv jak to będą diagnozować i być partnerem lekarza a jeszcze nie zauważyli twardej rzeczywistości.
    Zdaję sobie sprawę, iż premiowanie lekarzy miało na celu zwiększenie ich ilości w środowisku i zachęcenie do odbywania tej specjalizacji ale kto przy zdrowych zmysłach po studiach medycznych zgodzi się na speckę po której będzie zarabiał mniej niż kasjerka w znanej sieci dyskontów opcje są tylko 2: pasjonat albo desperat.
    Z graczy na rynku pozostało trochę szpitalnych labów w większości stanowiących kulę u nogi dyrektora szpitala jako ośrodek bezdennych kosztów a sam pan dyrektor ma ból głowy jakby zminimalizować straty, trochę sieciówek gdzie zwykle praca idzie taśmowo i beznamiętnie w końcu po pierwszym milionie badań zapał stygnie oraz nieco planktonu spijającego to czego nie chciało się sieciom lub im się nie kalkulowało. Niestety nikt z nich nie jest jakoś szczególnie zainteresowany ani podnoszeniem kwalifikacji personelu ani podnoszeniem płac, więc co zmieni kolejnych 10000 świetnie wyedukowanych specjalistów, posiadających uprawnienia do pracy tylko w Polsce, bo żaden kraj nawet w UE tych kwitków nie uznaje.
    Izba naprodukowała uchwał i rozporządzeń, których w żaden sposób nie jest w stanie wyegzekwować podobnie zachowuje się CEM z publikacją pytań i mimo, że psy szczekają karawana jedzie dalej w chocholim tańcu.
    Pozdrawiam F

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja dzisiaj odebralam pensje za luty w kwocie 2,800zł , w tym parę nadgodzin ,8 nocy , 19 godzin świątecznych. Diagnosta ze specjalizacja i 30 letnim stazem pracy , obecnie zatrudniony w szpitalnym labie w sieciówce. Pasją nie zaplaci sie rachunków ani kupi jedzenia. Apeluje do młodych diagnostów zmieniajcie zawód , przekwalifikujcie sie.Tu nie ma przyszłości ,nie ma nadziei, czeka was nędza i wyrobnicza praca za marne pieniądze. Nikt nie doceni waszej wiedzy, waszego wyksztalcenia. To dziki kraj, w tym zawodzie nie ceni sie najlepszych specjalistów. Są za drodzy.

    OdpowiedzUsuń
  7. W październiku wyszło rozporządzenie, dzięki któremu nie zwracają nam pieniędzy za wycofanie swojego uczestnictwa w egzaminie odpowiednio wcześnie. CEM usunął wniosek o zwrot pieniędzy, ale konkretnej informacji nie podał. Brawo!!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Co zmieni się w opłatach za egzamin - tylko tyle, że teraz jak się chce zrezygnować,po jego opłaceniu, to kwota 450(225)zl przepada - tak nas zrównali!

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak, o to też się zcielam z panem z cemu, dzwonię mówię że nie mam GE znaleźć druku na wycofanie a on do mnie że się nie da bo już nie zwracają kasy, ja mówię że gdzie to jest napisane?!?! Pan do mnie że no napisane nie jest że nie oddają, ale zniknęła informacja że można rezygnować, nosz qwa przecież to jakieś żarty?!?! Dno totalne!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Kurczę, dalej nie widać potwierdzenia, trochę się zaczynam stresować.

    OdpowiedzUsuń
  11. linki do ściągnięcia testów z Badania i Diagnozy od koleżanki, która zdała jesienią, powodzenia
    http://wrzucajplik.pl/download/adfe1910efedeb5b6c7b61ed49d9924e.html
    http://wrzucajplik.pl/download/a64277acf16a0e9e29e35b8c66840bcc.html
    http://wrzucajplik.pl/download/48628674f08396ffc77b7b2a7af12730.html
    http://wrzucajplik.pl/download/9a9f8d4b8a728c6bf3a879f9e66b4d62.html
    http://wrzucajplik.pl/download/571f4b2d3b725915fd22fe452374920e.html
    http://wrzucajplik.pl/download/e4d1bf77cf886bca0fc74bbb09b84d84.html
    http://wrzucajplik.pl/download/ee99667af66640091cec0fc86273629b.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuje.

      Usuń
    2. czy ma ktoś dostęp do Badanie i Diagnoza w wersji elektronicznej (nowe z 2017)? Może jakiś lab zaprenumerował?

      Usuń
    3. Zaprenumerowałam jakieś dwa tygodnie temu i jeszcze nic nie dostałam

      Usuń
    4. chyba coś robię nie tak.... nie mogę ściągnąć :(

      Usuń
    5. Bardzo bardzo serdecznie dziękuję za linki. Tak wspaniała życzliwość jest na wagę złota :)

      Usuń
  12. Witam. Czy ktoś z Was posiada Listę podmiotów uprawnionych do prowadzenia staży kierunkowych w ramach specjalizacji z LDM ale tę poprzednią sprzed 2 listopada 2016? Jeśli tak proszę o przesłanie na maila: marzena5oct@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. Czy posiada może ktoś z Was jakieś przykładowe materiały z przypadkami klinicznymi - analiza wyników badań - które bywają na egz ustnym? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety nie

      Usuń
    2. To są wszystkie wyniki badań danego pacjenta. Trzeba określić, które parametry są w normie, a które patologiczne i stwierdzić co może być tego przyczyną. Warto zwrócić tez uwagę z jakiego oddziału jest pacjent, bo często to pomaga w postawieniu ostatecznej diagnozy.

      Usuń
    3. Ja mam przykladowe przypadki kliniczne napisz swojego meila to Ci wysle:)

      Usuń
    4. Dziękuję za odpowiedź :) Mój mail marzena5oct@wp.pl

      Usuń
    5. zdaję teraz :( czy mogę również poprosić o przypadki kliniczne ? dziękuje, pozdrawiam, mój mail: tereska1012@o2.pl

      Usuń
    6. poproszę o przypadki kliniczne na email agabapoczta.fm dziękuję

      Usuń
    7. Poproszę o przypadki kliniczne, mój mail: gutkowska.katarzyna3@gmail.com

      Usuń
    8. Poproszę również o przypadki kliniczne, mail: mikka_7@o2.pl

      Usuń
    9. równiż poproszę o te przypadki kliniczne na maila: baranski_damian@wp.pl Na pewno się mocno przydadzą. Z góry dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
    10. ja też poproszę o te przypadki bo niedawno się dowiedziałałam że zdaję praktyczny 21,04 w Warszawie
      mój meil to elaradomyska@poczta.fm

      Usuń
    11. Hej poproszę o przypadki na pewno się przydadzą. email: andsto@interia.eu
      Pozdrawiam.

      Usuń
  14. Czy sa w ogole jakies kursy (miesieczne podsumowyjace??) Bo wiem ze kiedys tak bylo-ja zdaje za rok i zastanaeism sie nad taka forma powtorzenia wszystkiego albo chociaz 2 tygodniowy "uczacy" jak rozeiazywac testy??

    OdpowiedzUsuń
  15. Poproszę o przypadki jeśli to możliwe Pozdrawiam. Mój mail: ewkas@onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  16. Czy ktoś się orientuje ile osób zdaje praktyczny w Warszawie 21.04?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie wiem ile osób ale ja na pewno :)

      Usuń
    2. 12 osób dzwoniłam dziś do CEM

      Usuń
  17. czy ktoś wie jakie były pytania na praktyczny w Warszawie w poprzednich latach?

    OdpowiedzUsuń
  18. Wlasnie- jakies dobre rady? Na co zwrocic szczegolnie uwage?

    OdpowiedzUsuń
  19. wątroba, nerki, cukrzyca, endokrynologia, bilirubina, kreatynina, rabdomioliza, diagnostyka HIV,HBV, morfologia (np.PLT fałszywie zawyżone , zaniżone), białko w moczu, płyn np.z jam ciała, zawał, DD, sepsa, RKZ zatrucie np. alk.met.Ostra trzustka.
    Oczywiście wszystko w wynikach.
    Wszystko może być.
    Patrzcie na wiek, płeć, może będzie podany oddział np. kardio, przychodnia diabet., izba i np. maratończyk :)... itd. To bardzo wiele mówi przy omawianiu wyników.
    powodzenia

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwaga osoby ,które zdają praktyczny 21.04 w Warszawie
    Jeśli jesteście oburzeni i nie zgadzacie się na takie traktowanie jest możliwość napisania pisma do konsultanta krajowego w tej sprawie.Jest ktoś zainteresowany?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem oburzona, ale czy pismo do konsultanta coś zmieni?

      Usuń
    2. Przynajmniej tak możemy wyrazić nasz sprzeciw.Spróbować zawsze warto.

      Usuń
    3. a możecie napisać coś więcej? dlaczego jesteście oburzeni? pytam z ciekawości, ja zdałam w zeszłym roku.

      Usuń
    4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  21. czy chodzi o to, że egzamin praktyczny jest przed testem? jak to w ogóle możliwe? na jakiej podstawie jest się dopuszczonym do praktycznego?

    OdpowiedzUsuń
  22. Wydaje mi się, że w Warszawie zrobili zbieraninę osób z całej Polski... Nie mam pojęcia jak to traktować. Do Warszawy mam daleko - to po pierwsze, a po drugie - prawie miesiąc czasu mniej na naukę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz widzę, że Warszawa ma dwa terminy. Chyba pierwszy raz takie coś jest. Dla kogo jest ten pierwszy termin? Dla tych co mają zaliczony test, a praktyczny w plecy z poprzednich terminów? Czy ktoś z Warszawy może się wypowiedzieć?

      Usuń
    2. Tak pierwszy raz, dla tych którzy mają zaliczony test, a praktyczny nie z rożnych powodów. W Warszawie rzeczywiście ma być zbieranina osób z całej Polski. Do tej pory można było zdawać praktyczny w swojej macierzystej jednostce. Teraz wymyślono zmiany.Jestem wściekła bo przeglądając tabele z Cem-u patrzyłam na termin z mojej uczelni, który nota bene różni się prawie miesiącem od egz. w Wa-wie. Nikt z Cemu nie poinformował nas o zmianach ,dostaliśmy maila ,że egz.praktyczny odbędzie się w Warszawie za 3 tyg.Miesiąc nauki to dla mnie dużo. Stąd pomysł napisania pisma.

      Usuń
  23. Pierwszy termin dla tych co zaliczyli test wcześniej,np w ubiegłym roku.
    Pozostali po zaliczeniu tegorocznego testu mają prakt. w maju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za wyjaśnienie.

      Usuń
  24. Mam pytanie do zdających w tej sesji, czy przygotowując się kierujecie się głównie literaturą sugerowaną przez pana prof. Szmitkowskiego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście. Nie ma zdanych pytań wykraczających poza te pozycje.

      Usuń
  25. 1. przypadek - niedokrwistość megaloblastyczna - była sama morfologia, płytki były podwyższone. komisja zapytała między innymi czy ta nadpłytkowość jest charakterystyczna dla tej jednostki. 2 przypadek - podwyższone ldh i kwas moczowy. ogólnie chodziło o rozpad guza nowotworowego. ale pytania do tego były różne np. co to jest kwas moczowy, przy jakich jednostkach chorobowych wzrasta... to są 2 przypadki z ostatniego egz w warszawie. tak jak ktoś juz pisał powyżej, ważny jest oddział (u mnie w drugim przypadku była to poradnia onkologiczna i to powinno mnie naprowadzić :)), wiek, płeć. moim zdaniem komisja przychylna. bardzo naprowadza. niemal podpowiada. jedna z egzaminatorek przed egzaminem powiedziała nam,że najważniejsze jest żeby coś mówić. i jak ja mialam niedokrwistośc megaloblastyczna to mówiłam tak naprawdę wszystko co na jej temat wiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy przy wynikach są podane zakresy wartości referencyjnych? Czy wyniki są podane w mmol czy w mg?

      Usuń
    2. Zdawałam ustny jesienią w Gdańsku - były wartości referencyjne przy wszystkich wynikach, oprócz badania RKZ - te wartości trzeba było samemu z głowy wykopać...

      Usuń
  26. Kto chciałby spróbować podjąć tą nierówną walkę o zmianę terminu praktycznego z 21.04 w Warszawie na maj w Poznaniu proszę dzwonić do Pani Arlety do Poznania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzwonilam do Pani Arlety. Ile osob jest z Poznania? Moze zbierzemy jakies namiary na siebie?

      Usuń
    2. Moje namiary ma Pani Arleta.Tutaj na forum nie chce ich podawać. Pozdrawiam

      Usuń
  27. Czy tylko ja już nie moge na to patrzec?! I mam wrażenie że nic nie pamiętam. A egzamin tuż tuż...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie...takie wrażenie mają wszyscy...i pytanie-po co ja tam mam jechać...ale jak już się czyta pytania na egzaminie to już jest lepiej i człowiek jest w szoku, że tyle zapamiętał ;)

      Usuń
  28. Tyle czasu poświęcone, te wyrzeczen a na prawdę powtórki materiału dobijaja. Mi ze czas na przerwę mala

    OdpowiedzUsuń
  29. Witam. Mam pytanie do zdających 22 kwietnia egzamin testowy. Czy dostaliście już w mailu miejsce egzaminu praktycznego? Zastanawiam się czy tylko ja nie mam żadnych info (bo w sesjach ubiegłych było to już wiadomo dużo wcześniej) czy tym razem nie podają miejsca. Proszę o odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Zakładam, że praktyczny będę zdawać w jednostce macierzystej. Nie spodziewam się jakieś niemiłej niespodzianki

      Usuń
    3. Info o praktycznym jest na stronie CEM (jakie miasto i termin)

      Usuń
    4. To widziałam, ale skąd mam wiedzieć w którym mieście mam ten praktyczny zdawać??

      Usuń
  30. Ja także myślałam że to oczywiste. Maila żadnego o praktycznym nie dostałam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Jak idzie Wam nauka? jakies przeczucia co do pytan? mnie borelioza przesladuje ostatnio
    KASIA

    OdpowiedzUsuń
  32. Zdający, co myślicie o nowym Bruznelu i Naskalskim? ktoś ma? Są jakieś nowości i różnice? Chyba nie warto kupować już teraz? W wykazie CEMu literatura bez zmian.

    OdpowiedzUsuń
  33. Miło że w końcu jest dostępny Brunzel w formie papierowej a nie na płycie. No ale już za późno by kupic.

    OdpowiedzUsuń
  34. Nawet nie wiedziałam, że ukazała sie nowa Niebieska. Ale ponieważ zamierzam zdać najbliższy egzamin to już nie będę musiała jej kupować

    OdpowiedzUsuń
  35. Bardzo proszę jeżeli ktoś posiada przypadki kliniczne na ustny do Warszawy na email: renata.suchan1971@gmail.com
    Dziękuję...

    OdpowiedzUsuń
  36. Czy na egzaminie potrzebny jest kalkulator? Na stronie CEMu nic na ten temat nie piszą. Czy już nie ma pytań z obliczeniami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio było jedno proste zadanie. Kalkulatorów nie trzeba mieć.

      Usuń
  37. Ale można mieć kalkulator?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Weź, najwyżej powiedzą że nie można

      Usuń
  38. Czy niezdane egzaminy licza sie do oceny koncowej gdy w koncu zda sie egzamin?? Jaki ma sie czas na zdanie egzaminu??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz z tego co wiem egzamin testowy można zdawać do skutku i nigdzie nie jest ujęte ile razy się zdawało. Natomiast po zdaniu pisemnego jest ograniczona ilość podejść do ustnego - 5 albo 6.

      Usuń
  39. Witam!
    Czy może ktoś ma jakieś info na temat czego możemy się spodziewać na egzaminie? Czy może ktoś wie co jest konikiem nowego konsultanta lub kto układa pytania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koników dużo: cukrzyca, zawał na pewno :-). Sami ciekawi jesteśmy na co postawi i kto układa pytania.

      Usuń
    2. Konsultant wybiera pytania spośród nadesłanych z ośrodków z całej Polski

      Usuń
  40. Rada dla wszystkich zdających, egzamin za dwa dni odpuście naukę...Niczego i tak się już nie nauczycie, a odpoczynek dobrze waszym przegrzanym mózgom zrobi :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Witam! Jak wrażenia po egzaminie dzisiaj w Warszawie?

    OdpowiedzUsuń
  42. Dla mnie mega stres.Ja zdałam ale nie wiem jak pozostali? Może ktoś wie?

    OdpowiedzUsuń
  43. Odpowiedzi
    1. Pytali o wszystko bardzo szczegółowo ale tematy generalnie sprowadzamy się do nerki i wątroby. Szkiełko te same co zawsze także z tym problemu nie bylo

      Usuń
  44. Zdany ale łatwo nie było

    OdpowiedzUsuń
  45. To ile osób nie zdało? Bo przede mną 2.... co wiesz?

    OdpowiedzUsuń
  46. Jako która zdawałas?Mnie najwięcej pytań zadawał ten pan siedzący po prawej-b.szczegółowych.

    OdpowiedzUsuń
  47. Jako 7 ojjjj mnie też maglowal

    OdpowiedzUsuń
  48. Czyli jeszcze 5osób za Tobą.Może jeszcze ktoś się odezwie to będzie wiadomo ostatecznie.

    OdpowiedzUsuń
  49. Powodzenia wszystkim zdającym jutro

    OdpowiedzUsuń
  50. Trzymajcie kciuki!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  51. TRZYMAMY Z CAŁYCH SIŁ!!! POŁAMANIA OŁÓWKÓW!!

    OdpowiedzUsuń
  52. Trzymamy kciuki. Dajcie znać jak było.

    OdpowiedzUsuń
  53. Już po egzaminie! Egzamin trwał 2 godz. 10 min. Pytania zróżnicowane. Pojawił się tradycyjny fawizm, kalprotektyna, celiakia. Na chwilę obecną mam mieszane odczucia...

    OdpowiedzUsuń
  54. No to teraz trzymamy kciuki o 100% zdawalność :)

    OdpowiedzUsuń
  55. Uff Emocje powoli opadają. Grupka osób czeka na miejscu na wyniki, ponieważ ze względu na sobotę nie wiadomo czy wyniki ukażą sie dziś na stronie CEMu. Były i pytania bardzo łatwe i trochę trudnych bo z zakręconymi odpowiedziami. Nic nie bylo z Gudera. Kilka pytan z paska do moczu - gęstość, krew, leukocyty. Mało było hematologii i koagulologii. A tak to co zawsze: narka, cukrzyca, hormony(kortyzol, prolaktyna,PTH, nic z tarczycy), elektroforeza, enzymy, z zawału chyba tylko jedno pytanie. Troche pytań z wynikami badań. Później postaram sie wrzucić pytania które pamiętam.

    OdpowiedzUsuń
  56. Zdałam!!! ale rzeczywiście dużo ndst.

    OdpowiedzUsuń
  57. Podobno zdało 24%

    OdpowiedzUsuń
  58. Ok 24%-zdalo.pogrom

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ktoś ma dostęp do tablicy ogłoszeń?

      Usuń
  59. Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  60. Są na stronie cem

    OdpowiedzUsuń
  61. To super że jednak dziś je zamieścili

    OdpowiedzUsuń
  62. Dobrze licze, że tylko 28 osób ma wynik pozytywny (!!??)

    OdpowiedzUsuń
  63. Ja zdałam w zeszłym roku. Dzisiaj weszłam na wyniki z ciekawości, żeby sprawdzić czy coś za nowego konsultanta się zmieniło i nie wierzę. Po prostu nie wierzę w to co widzę, zdało 24%. Gorzej już być nie może.

    OdpowiedzUsuń
  64. Czyli aż ok 120 osob nie nauczyło sie na egzamin??czy pytania rzucily Was na kolana??przykro bo zapewne pošwieciliscie kazda wolna minute na nauke.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem pytania nie rzucają na kolana bo w gruncie rzeczy każdy z nas wie o co pytają, ale odpowiedzi do tych pytań to już inna para kaloszy.

      Usuń
    2. Trzeba diagnoscie utrudnić maksymalnie test znajdujac kilkanascie synonimów, byly pytania o budowe lipoprotein i inne składy % enzymow itp.??

      Usuń
    3. Takich pytań z typowej biochemii nie bylo.

      Usuń
    4. I moze to nas właśnie zgubiło.nauczeni doswiadczeniami swoimi bądź innych z wcześniejszych sesji gdzie była np:szczegółowa biochemia,tym razem krolowało czysto praktyczno-kliniczne podejscie(czyli cala ksiäżka prof Solnicy) sporo obliczen. Korekcje.

      Usuń
  65. Ale pytania nie były jakieś super trudne. Piszę to ja, która zdała na ocene db. Przepis na sukces-moj sukces- to zacząć naukę wiele miesięcy wcześniej. Uczyłam się w autobusach, trochę w pracy ukryta na pracowni. W domu przy dzieciach się nie dało. Uczenie sie intensywne dwa miesiące przed nic nie daje bo to za mało, aby sobie wszystko poukładać. I rozwiązywać testy. One też mi bardzo pomogły spojrzeć na temat z innej strony i tu ukłony do Pana dr Gernanda :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piszesz to bo zdałaś. Nie chcę być złośliwa, ale z mojego doświadczenia wynika, że nie zawsze dużo nauki jest kluczem do sukcesu. Zapewniam cię, że koledzy i koleżanki, którzy nie zdali też uczyli się kilka miesięcy do egzaminu. Pozdrawiam

      Usuń
    2. Witam! Mi się nie udało i juz szczerze to nie wiem jak się tego uczyć. Zagadnienia znam ale nie umiem poradzić sobie z tymi testami. Czy mogłabyś mi pomóc I powiedzieć, jakie testy cwiczylas?

      Usuń
    3. Testy z repetytoriów dr Gernanda sprzed kilku lat

      Usuń
    4. Gdzie można zdobyć te testy ?

      Usuń
    5. Kiedyś ściągnęłam je właśnie z tej strony

      Usuń
    6. Tak były. Jednak już nie ma. Co sie z nimi stało ?

      Usuń
    7. Może poprosimy dr Gernanda o ponowne udostępnienie testów

      Usuń
    8. Bardzo proszę o te testy bo książki z testami 3 szt to znam na pamięć jak pacierz i nic mi to nie dało....

      Usuń
    9. Te testy z książek powinny wystarczyć. Może i nawet są bardziej aktualne niż te stare testy, które były układane często z już nieaktualnej literatury

      Usuń
  66. Cały egzamin to masakra! Chaotycznie złożone pytania raz biochemia raz hematologia raz krzepnięcia i znowu miszmasz. Jeżeli to jest działami to łatwiej się skupić. Poza tym wiadomo, że ponad sto starych osób jak znowu zapłaci to kasa wpłynie i interes się kręci. .. Nikt nie pomyśli, że dla niektórych to może nic ale niektórzy maja uzależnione zatrudnienia od tego tytułu. I nie jest prawdą, że nie umieją tylko testy ich eliminują. Szkoda, że nie można egzaminu zaskarżyć i zdawać Komisyjnie jak w innych krajach. Czy może jest jakaś droga ? Jak ktoś coś wie to niech się podzieli wiedzą i pomoże. To nie jest normalne żeby tylu ludzi odrzucić! !!!!

    OdpowiedzUsuń
  67. Pokladalismy nadzieję w nowym konsultancie .. że rozumie i coś się zmieni. Wyszło jak zwykle a nawet gorzej. To loteria. Nie ma nic wspólnego ze sprawdzeniem wiedzy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zgadzam się do końca. Bardzo dobrze sprawdzają te testy naszą wiedzę, zdolność kojarzenia, umiejętność skakania z tematu na temat. Już nie ma pytań z tzw podwójnymi zaprzeczeniami. Pytanie jest proste postawione- zaznacz odpowiedź prawidłową, fałszywą itp. Było dużo krótkich pytań z krótkimi odpowiedziami. Ale jest ogrom wiedzy do opanowania. I trzeba poćwiczyć rozwiązywanie testow. No i wychodzi tutaj sprawa nie publikowanie testów

      Usuń
    2. Jaką wiedzę sprawdzają pytania co "nie jest prawdziwe" lub "fałszywe jest" ????? Nic!!!!!!! Pytanie powinno być o to co jest a nie to czego nie bo to medycyna a nie wróżenie z fusów lu filozofia! Skakanie nic nie daje tylko mętlik w głowie. A i tak pytania dotyczyły nerki i nerki i nerki... Gdzie pytania z onkologii, zaburzeń krzepnięcia - no może ze 2, gdzie tarczyca, gdzie białaczki, gdzie enzymy, gdzie normalne rzeczy, które są na co dzień w labie??? Nie róbmy sobie żartów z samych siebie bo nikogo one nie bawią, no może tylko cem który kosi kasę. Zgadzam się a autorką postu, że to kompletnie nie sprawdza wiedzy! I jest gorzej! Ale tak chyba ma być. Przykre, że wracamy do tego że to ludzie gotują innym ludziom taki LOS...

      Usuń
    3. Ten test nie sprawdza encyklopedycznej wiedzy, a umiejętność logicznego myślenia, kojarzenia faktów, łączenia fragmentów wiedzy w jedną logiczną całość. Generalnie wymaga analitycznego umysłu. Nie ma sensu zakuwać miesiącami dzień w dzień kolejnych rozdziałów z podręczników, bo tego i tak NIE MOŻNA się nauczyć. Trzeba czytać, czytać i jeszcze raz czytać wszystko co się da: artykuły, ulotki, podręczniki (różne nie tylko te zalecane), żeby mieć jak najszersza wiedzę i jak najwięcej kojarzyć, a w czasie egzaminu zaufać swojemu umysłowi... Tyle. Egzamin testowy to feria skojarzeń, a nie ułożone regułki i wyliczanki

      Usuń
  68. Kiedyś Pan Solnica na naszym kursie podsumowującym powiedział (niby w ramach żartu, ale nikt się nie śmiał) że kiedyś kazano mu wymyślić pytanie na egzamin i on je wymyślił, a potem tak długo myślał jak zagmatwać odpowiedzi, że ostatecznie sam nie wiedział jaka jest dobra odpowiedź.... To stwierdzenie jest całą kwintesencją egzaminu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Dobrze powiedziane.

      Usuń
  69. Powiem tak. Zagadnienia, które zostały ujęte w pytaniach przerobiłem wszystkie. Było może z 5 które były obce. Nawet byłam zadowolona czytając pytania , że nic nie jest mi obce i wszystko powtórzyłam .... a jednak zabrakło kilku punktów. ..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam dokładnie takie same wrażenie. też zabrakło kilku

      Usuń
  70. Jak ochłoniecie proszę napiszcie pytania, które udało Wam się zapamiętać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ŻENADA czy tak się traktuje ludzi?Nowy konsultant i nowe możliwości i taki egzamin!Tyle wyrzeczeń,a nadal ciężko zdać ten egzamin, o co tutaj chodzi???

      Usuń
  71. Maksymalnie ktoś dostał 94 pkt i to jedna osoba ze dwie po 80+ a reszta średnio kolo polowy czyli ok. 60. Czy w takiej sytuacji osrodek egzaminacyjny nie powinien zmienić kryterium i liczyć procent zdanych od wynikt najlepszego a nie od 120 ? Ludzie przecież to jest prawie jak przekręt, że tyle osób nie przeszło dalej ! No coś tu się nie zgadza? ?? Ale jak nie ma publikacji pytań to jak my się mamy bronić? Czy naprawdę z tym nic nie można zrobić ?? Jestem zdruzgotana tym egzaminem. ..

    OdpowiedzUsuń
  72. Ludzie spróbujmy coś z tym zrobić! Przecież połowa tej wiedzy to i tak jest nam zbędna do pracy.Prosimy o umożliwienie nam godnego zdawania!

    OdpowiedzUsuń
  73. Osobom, które zdały serdecznie gratuluję. Tylko proszę te osoby o nie deprecjonowanie w swoich komentarzach diagnostów, którym się nie udało...
    Bo nie wynika to z braku ich wiedzy, czy logicznego myślenia i kojarzenia ale z formy zadawanych pytań i formowanych odpowiedzi. Ja kolejny raz podchodziłam do egzaminu, niestety po raz kolejny brakło baaardzo niewiele i nie uważam, żebym była źle przygotowana. Na 133 osoby zdało 28. Uważacie, że 105 osób się nie nauczyło???
    To jest kpina z nas...
    Pozdrawiam i do zobaczenia jesienią...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 28osob? Ja naliczyłam 49? Co nie zmienia faktu ze mało.

      Usuń
    2. przelicz jeszcze raz

      Usuń
    3. Rzeczywiście. Teraz sama przeliczylam a nie słuchałam plotek

      Usuń
    4. Ja w prawdzie zdałam, ale wcale nie myślę, że osoby, którym się nie udało były niedouczone. Egzamin był ciężki i wszyscy to wiemy. Pytania zamotane, które nie sprawdzają naszej wiedzy, a dodatkowo uciekający czas... Cieszę się, ze mam to już za sobą, bo to już mój trzeci raz.... Powodzenia wszystkim na sesji jesiennej. Trzymajcie się

      Usuń
    5. Ja przeliczyłam i mi wyszło 116 przystąpiło. 28 pozytywnie.

      Usuń
  74. No szkoda że nie można zabrać książeczek ze sobą po egzaminie.. .można potem przemyśleć pytania...przeanalizowac...wyciagnac swoje braki

    OdpowiedzUsuń
  75. Witam. Zdałam i współczuje Tym, którym się nie udało bo nie wierzę że aż tylu było nieprzygotowanych. Na plus muszę powiedzieć że nie było pytań zawiłych typu podwójne nie, czy mega rozbudowanych. W dużym uproszczeniu to o zapamiętałam:
    wyliczenia dwp i uwp swoistość, czułość,Ca skorygowany, jak zmienia sie Ca zj w zależnoci od pH, fawizm, szczegółowe o diagnostyke celiakii w tym HLADQ, szczegółowe marskość żółciowa i cea w raku jelita, szczegółowe o psa, proste zaburzenie rkz, mocz metodą paskową o esterazę granulocytów, że białko zawyża leukocyty, krew metodą paskową czy czy chromogen się utlenia a nadtlenek redukuje, zaburzenie odporności Brutona że tyczy się limf B, gdzie zmniejsza się się Ca odp była niedoczynność tarczycy, ch Addisona, rak trzustki, OZT, mostkowanie w proteinogramie, która frakcja to CRP, kortyzl kiedy najwyższy, OZT jakie badania, krzepnięcie wszystko przedłużone PT, APTT, TT odp ze dys i afibrynogenemie, przypadek że zdrowy chłopiec PT orma, TT norma, APTT pzedłużony odp że niedobór XII (niedobór XII nie daje objawów skazy- dlatego chłopiec zdrowy), wynik badania oglnego moczu białko slad, azoyny dod, w osadnie kryształa, leukocyty, czerwone, bakterie nieliczne odp chyba że kamica

    OdpowiedzUsuń
  76. Tylko jak tu się zebrać kolejny raz jak człowiekowi sił brakuje i tej wiary?Zaniedbany dom.rodzina,praca,zdrowie itd.a zaczyna być coraz gorzej i nieludzko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dasz radę. Ja zdałam za trzecim razem. Jak siadałam do książek to robiło mi się niedobrze, dzieciaki zaniedbane, mieszkanie brudne.... ale wreszcie się udało. Tobie też się uda

      Usuń
  77. jak odróżnić płyn z nosa że to pmr
    co charakterytyczne dla szpiczaka
    mugs czym sie charakteryzuje
    stomatocyty ze mają przejaśnienie
    niedokrwistosc syderoblastyczna

    OdpowiedzUsuń
  78. Z pytań prostych:
    fawizm
    nietolerancja glukozy (podane wartości glukozy)
    niedokrw z niedob Fe (tabelka z wartościami)
    niedokrw syderoblastyczna (czy hipo czy hiperchromiczna)
    kalprotektyna
    jakie bad w celiakii pierwsze się wykonuje

    OdpowiedzUsuń
  79. alzheimer ze apoE
    morfologia ile najdłużej mozna przechowywac
    które to zaburzenie lipidowe ze w cukrzycy, ze wzrost TG itp a odp ze dysbetalipidemia
    kiedy wzrost TG ze przy chylomikronemii, VLDL



    moim zdaniem sporo z Solnicy

    OdpowiedzUsuń
  80. Krzywa ROC, obliczenia: swoistosc diagnostyczna,PPV,NPV, wapn skorygowany, osmolalnosc, LDL. Helicobacter- met nieinwazyjne, cANCA - ziarnik. Wegenera, wirusowe zap. wątroby - faza zdrowienia, kombinacja ant i p/c. Autoprzeciwciala w immunolog. zap wątroby-nie wystepuje scl-70. ONN nerkowa-kombinacja wynikow moczu. NGAL, elektroforeza. Prolaktyna, TRAB, niedoczynnosc przytarczyc, moczowka - jaki test by odroznic centralna od nerkowej. Cos o ARO. PBS w fazie akceleracji, PAS, u dzieci bialaczka limboblastyczna B-komorkowa, HE4, CEA, kacheksja, plyn z oplucnej- kiedy przesięk?. Pacjent na warfarynie ma bad w kierunku trombofilii- jakie badania zafalszowane - np bialko C i S

    OdpowiedzUsuń
  81. Ja również zdałam. Według mnie pytania nie były trudne ale proponowane odpowiedzi były zawiłe i trzeba było uważnie je przeczytać. To co zapamiętałam:
    -Obliczyć LDL mając podany TCH,HDL,TG w mg/dl
    -Aspat gdzie występuje czy cytplazma, mitochondrium...
    -LDH
    -odróżnić AKI nerkowe i przednerkowe
    -liczba dibukainowa o jaki enzym chodzi- pseudocholinoesteraza
    -CRP gdzie umiejscawia się w elektroforezie
    - mostek beta-gamma w elektroforezie w jakim schorzeniu występuje
    -IgM charakterystyczne dla jakiej choroby (makroglobulinemia Waldenstroma)
    - w szpiczaku jak zachowują się erytrocyty (rulonizacja)
    - jakie kryształy w płynie stawowym w dnie moczanowej
    - ciężar właściwy moczu jakie subst. wykrywa (zjonizowane)
    -prążki oligoklonalne pozwalają rozpoznać (podostre stwardniejące zap. mózgu
    -kiedy spadek stężenia białka w PMR (wzmożone wchłanianie wskutek wzrostu ciśnienia śródczaszkowego)
    -jak rozpoznać zawal serca wikłający interwencje wieńcową
    -wzrost sodu, wzrost białka wzrost Hb rozpoznać co to (odwodnienie hipertoniczne)
    - PRL
    -co pobudza wydzielanie reniny
    - kryteria rozpoznania PChN- tabelka z Solnicy
    -kiedy CK maleje ( charłactwo)
    -infekcja HBV jakie antygeny i p/ciała obecne podczas zdrowienia
    -ALL u kogo częściej występuje i z jakich limfocytów
    -ziarna glikogenu i subst. śluzowate jakim barwieniem wykryć (PAS)
    -BOF indukowane IL-6 i IL-1 (Naskalski tabelka)
    -spadek kaliemii z 3 na 4 jak zmienia wartości Potasu w organizmie ( ramka z Naskalskiego)
    -jakim testem zróżnicować moczówkę ośrodkową od nerkowej
    -wartość krytyczna co to jest
    -HbA1C jaki okres czasu mierzy
    -p/ciała w AIH
    - cANCA dla czego są charakterystyczne (ziarniniak Wegenera)
    - NGAL
    - mocz koloru coca-coli dla jakiej choroby jest charakterystyczny (napadowa zimna hemoglobinuria)￿

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zdałam jesienią 2016. Czytając te zagadnienia nie wydają się być zawiłe. W zasadzie nic nowego.

      Usuń
  82. Gratuluję tym co zdali. Mi się nie udało po raz kolejny mimo 20 lat pracy z tytułem doktora. Ja się poddaję i życzę szczęścia następnym razem.

    OdpowiedzUsuń
  83. Zdałam, ale jak pomyślę o egzaminie robi mi się niedobrze.Nie ma dobrego sposobu aby się przygotować i na pewno zdać, to loteria. Czy zdaje ktoś ustny w Poznaniu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zdaję w Poznaniu. aga_konieczna@o2.pl

      Usuń
  84. Egzamin był do zdania. Moim zdaniem było ciężko, ale duże skupienie, wiązanie faktów, szukanie najlepszego rozwiązania i przede wszystkim umiejętność rozwiązywania testów, to moim zdaniem podstawa. Sama nauka i czytanie literatury nie wystarczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Dodam że jeszcze trzeba bardzo pilnować czasu i oszczędzać go na łatwych pytaniach żeby móc pomyśleć nad trudnymi...Biegłe opanowanie wymaganego materiału to podstawa!Gratuluję wszystkim którzy zdali i życzę szczęścia na ustnym...Pozostali niech się nie martwią,wiedzą się uleży,powtórzą i będzie dobrze!Wiem co mówię bo zdałam teraz-2 podejście...Wyciągnęłam wnioski z poprzednio popełnionych błędów...

      Usuń
  85. Nie jestem pewna czy te testy sprawdzaja naszs wiedze w takim stopniu jak powinny.. kto z Was Diagnosci ma dostep do rozpoznania, historii choroby pacjenta, wyników badan obrazowych, przedmiotowych i innych na podstawie ktorych lekarz stawia diagnoze? My dostajeny "suchy material" i wydaje mi sie ze jak to ktos tu ujal "disgnostyka to nie wrozenie z fusow" ale jednak to tak na codzien wyglada. Wiekszosc pacjentow nie ma pelnego profilu badan dzieki ktoremu mozemy analizowac i diagnozowac. Nie zawsze ma sie czas zeby skonsultowac z lekarzem z czym pacjent jaka historia - dobrze jak lekarz chce wspolpracowac ale czesto odp sa takie "to nie ja zlecalem nie znam pacjenta" albo "ma Pani zrobic badanie i wydac wynik reszta ja sie bede martwil" itd itp. Wiec jak my sie mamy uczyc kojarzenia faktow? Tam gdzie pracuje nie ma na to czasu. Wartosci krytyczne sa zglaszane ale i tak slyszymy najczesciej "aha ok dziekuje za tel". Ja mysle tak: zeby podejsc do tych testow trzeba niestety wyryc ksiazki. Pamietac ze to rosnie wtedy i wtedy a to maleje kiedy inne narasta itd. Wg mnie nie ma sie to nijak z praca rutynowa i raczej w niewielkim stopniu mozna ta wiedze wykotzystac (oczywiscie mam na mysli pojedyncze przypadki bo kazdego pacjenta ktory do nas trafia no nie ma sily zeby moc przeanalizowac). Rozwiazywanie testow to sprawdzian dla szczegolowych wiadomosci a nie rozbudowanych przypadkow klinicznych, rozpoznania chorob i postawienia diagnozy. Ale to moje zdanie. Pozdrawiam Wszystkich kolegow i kokezanki po "fachu"

    OdpowiedzUsuń
  86. Też się zgadzam,że część było prostych pytań,ale stopień zdawalności jest szokująco niski i wyniki mówią wszystko!

    OdpowiedzUsuń
  87. Gratuluję tym którzy zdali, ja będę podchodzić pierwszy raz w sesji jesiennej. kilka dni temu zaczęłam się uczyć, ale ogrom materiału jest przerażający. Czy macie jakieś rady jak się z tym uporać? Ci którzy zdali - kiedy zaczęliście się uczyć? Jaki jest wasz sposób że się powiodło? Faktycznie te trzy książki z literatury trzeba na blaszkę wraz z wszystkimi tabelkami, czy też bardziej liczy się umiejętność kojarzenia i zrozumienia tego wszystkiego. Mam pół roku do egzaminu, ale powiem szczerze że jestem przerażona już teraz a co będzie później...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zaczynałam od podstaw - enzymy, białka, cukrzyca i lipidy, zawał serca. Potem porządnie nerke. Dopiero potem siadać do hormonów i nadciśnienia - bez przerobienia wcześniej nerki to bez sensu. A potem według uznania - hematologia, koagulo, wątroba, markery. Z Gudera teraz nic nie było wiec wybrać z niego tylko najważniejsze tematy np hemoliza, antykoagulanty. Brunzel - głównie pasek do moczu. Potem troche testów by poćwiczyć. Czasu niestety mało bo niestety aby zapamiętać i kojarzyć trzeba do tematów w kółko wracać aby zrozumieć wiele zależności - bo w koncu wszystko się ze sobą łączy

      Usuń
  88. Szukam kogoś kto zdaje ustny w Krakowie. Ja zdałam i powinnam iść na ustny we Wrocławiu, ale podobno za mało osób zdało i mamy mieć ustny w Krakowie. Proszę o namiary.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ma to samo. Podaję maila lotka33@wp.pl Proszę o kontakt

      Usuń
  89. Ja mam tylko taką refleksję,iż gdyby taki stopień zdawalności był na innych specjalizacjach to już dawno ktoś by za to odpowiedział. Bo jeżeli kończymy studia na 4 lub 5, wielu z nas ma doktoraty, podyplomówki to nagle rozumu do nauki nie traci!!! Po procencie zdawalności to można oceniać nasze IQ na poziomie robotnika co doły kopie na budowie... Kontrola NIK tu powinna być i wprowadzone działania naprawcze by ludziom pomóc a nie tylko kosić ludzi za ciężkie pieniądze i jeszcze ich psychicznie rujnować... Nikt nie jest robotem i każdy kiedyś pęka a wielokrotne podchodzenie to wykluczanie siebie z życia rodzinnego i domowego na lata ! Inni konsultanci pomagają ludziom, których szkolą bo to świadczy o nich jako NAUCZYCIELACH! Jak tyle osób odpada to świadczy to o kompetencjach wykładowców w ogromnej mierze niestety. Zawsze jest,że kilka osób nie umie lub nie trafi w pytania ale tak duży odsetek osób i mała frekwencja punktowa u tych co zdali mówi o teście wszystko. A to przykre. Z nowym konsultantem były nowe nadzieje, a wyszło beznadziejnie...

    OdpowiedzUsuń
  90. czy ktoś z Was zna może adres strony internetowej, na której można ćwiczyć rkz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ABG Interptretation Quiz

      Usuń
    2. Dziękuje:)

      Usuń
  91. JesteśMy tylko diagnostami,a nie robotami.Nasze zarobki też nie są wygórowane w stosunku do innych grup medycznych ( niższe od pielegniarek),a specjalizacji zdać nie możemy i o co tutaj chodzi?

    OdpowiedzUsuń
  92. Jak dla mnie o kasę.. .każdy egzamin 130 osób pomnożyć przez 450 zł. 2 sesje w roku.. .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie zapłacimy więcej jednorazowo,ale poprosimy o danie nam szansy na zdanie bez takich cyrków i o ludzkie nas diagnostów traktowanie!

      Usuń
    2. Popieram!!

      Usuń
  93. To zapłaćmy. Ja już jestem w stanie zapłacić każde pieniądze byle się uwolnić od tej traumy. To wstyd żeby z diagnostyki robić pośmiewisko na całe środowisko medyczne!!!!

    OdpowiedzUsuń
  94. Taka zdawalność jacy diagności.Kojarzenie wyników laboratoryjnych z kliniką słabe, bo ne jesteśmy lekarzami,pytania bazujące na zapamiętaniu szczegółów też niedobre,bo szczególiki się mylą . To w końcu jakie mają być te pytania i odpowiedzi.Sprawdzające wiedzę przydatną do pracy w laboratorium? Przecież do tej pory nikt nie wie jaką wiedzę merytoryczną powinien posiadać diagnosta laboratoryjny aby pracować w Medycznym Laboratorium Diagnostycznym.I na koniec:czy wszyscy diagności muszą być specjalistami?
    TA,KTÓRA PORZUCIŁA ZAWÓD DIAGNOSTY,ALE KTÓRA ZAGLĄDA NA ,TĘ stronę od czasu do czasu, kierowana setymentem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z tym. Uważam że w tym roku pytania naprawdę były w porządku.

      Usuń
    2. Skoro porzuciła Pani zawód to proszę uprzejmie nie obrażać ludzi którzy w nim zostali. Najedzony głodnego nigdy nie zrozumie a obrażać ni wolno. Specjalista nie jest dla tytułu a dla własnego poczucia zawodowego. Nie jest możliwe, że wszyscy są beee a jeden cacy. Gdzieś jest problem ludzki lub prawny.

      Usuń
  95. Proszę o namiary na osoby, które zdają egzamin ustny w Krakowie. Bardzo Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  96. Proszę jeśli ktoś miałby chwilę i pamiętał o napisanie pytań z lipidów, które trafiły się na ostatnim egzaminie. Dzięki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba było obliczyć LDL mając podany cholesterol, TG i HDL. Drugie pytanie było takie aby wybrać z pośród podanych odpowiedzi frakcje, które zawierają najwięcej triglicerydów. Było jeszcze pytanie o lipidogram aterogenny.

      Usuń
    2. Jeszcze apo E że ma udział w chorobie Alzheimera

      Usuń
  97. Ale ja czegoś nie rozumiem, jak to w Warszawie był najpierw praktyczny a potem test? Przecież to zdany test pozwala na podejście do praktycznego ........ O co chodzi ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Warszawie zdawały osoby, które nie zdały ustnego jesienią lub z jakiegoś powodu do ustnego nie przystąpiły

      Usuń
  98. Czy zagląda tu moze ktoś, kto zdaje w maju ustny w Warszawie? Proszę o kontakt na maila mikka_7@o2.pl Nie wiem ile osób zdaje? Może ktoś ma jakieś zagadnienia..., etc Pozdr.M.

    OdpowiedzUsuń
  99. Było ciężko, szczegółowo. Wszytsko kręciło się wokół nerki i wątroby....

    OdpowiedzUsuń
  100. Do pamietajacych wrzuccie pytania!!!

    OdpowiedzUsuń
  101. pytali o CKD-EPI, była w wynikach niedokrwistość megaloblastyczna, cukrzyca, przewlekłe autoimmunizacyjne zapalenie wątroby typu cholestatycznego, w wynikach był szpiczak, pytali o amoniak, o bilirubinę całkowitą, bezpośrednią, o HBA1C, pacjent po przeszczepie wątroby, gazometria (pobrano krew tętniczą do oznaczenia a na wyniku było zarejestrowane że materiał do badania to krew żylna) Preparaty: przewlekła szpikowa,przewlekła limfocytowa,ostra białaczka i opisać komórki trzeba było co w nich jest charakterystycznego, szpiczak mnogi, niedokrwistość z niedoboru źelaza. To tyle co pamiętam. Preparaty były proste, ale później z komisją siedziało się ok 25-30 min i pytania o wszystko. Aaa jeszcze dziewczyna dostała pytanie czy we wszystkich zakażeniach wirusowych i bakteryjnych dochodzi do przesunięcia w lewo (w durze brzusznym nie ma!) powodzenia

    OdpowiedzUsuń
  102. Ktos wie ile osób ostatecznie zdało ustny w Warszawie?

    OdpowiedzUsuń
  103. Czy na tescie byly pytania o normy z markerow??enzymow i bialek, jakie byly oyt. Z hormonow i autoimmunologi i cukrzycy???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pytaniu o CEA jedna z odpowiedzi była o stężenie markera u palaczy (czy powyzej 10). Z autoprzeciwcial bylo pyt. o cANCA - w jakiej chorobie i pyt. o autop/ciała w autoimmunolo. zap. wątroby

      Usuń
  104. wniosek nasuwa się jeden - trzeba się zacząć uczyć dużo dużo czasu przed rozpoczęciem specjalizacji a potem poprostu powtarzać i uzupełniać wiedzę informacjiami z kursów i szkoleń specjalizacyjnych.

    OdpowiedzUsuń
  105. Składamy wniosek do Ministra Zdrowia o kontrolę poprawności zasad egzaminu. Taki odsetek osób , które nie przeszły jest nie realny do akceptacji. Gdzieś jest błąd systemu lub człowieka i musi być to przerwane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popieram w 100%!!!!!

      Usuń
    2. Temat też został zgłoszony do Sądu Dyscyplinarnego z w KIDL aby z panią prezes sprawdzić formalności.

      Usuń
    3. nikt jeszcze nie wygrał z nauczycielem..... ułożą takie pytania, że udowodnią nam że nic nie umiemy.... albo będę oblewać na ustnym...

      Usuń
  106. Proszę o kontakt osoby zdające w Gdańsku.
    a.ochocinska@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  107. a tak z reka na sercu ile sie uczyliscie przed egzaminem???pol roku wystarczy czy to raczej rok albo dwa??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczęłam 11 miesięcy przed egzaminem. Wszystko zdążyło mi się ładnie poukładać. Zdałam za pierwszym razem

      Usuń
  108. Napisze przewrotnie, ale problem moze jest w tym, ze się za dużo uczycie do egzaminu... Wiem po sobie, ze wyuczona super nie byłam, bo fizycznie nie miałam na to ani czasu ani siły (pozdrawiam młode mamy) Nie mogłam pozwolić sobie na siedzenie godzinami przy książkach, a zdałam i to całkiem nieźle skupiając się na najważniejszych rzeczach i dając sobie psychiczny komfort ze jak nie zdam to trudno, świat się nie zawali...

    OdpowiedzUsuń